Met geldcrisis tóch lekker in slaap vallen? Zeven slaaptips!

7 effectieve slaaptips: zo bent u sneller in dromenland

Dit is toch een site met geld bespaartips? Hoezo dan slaaptips… Wij leggen het u graag uit. Niets is frustrerender als u met moeite in slaap komt als u zorgen heeft om bijvoorbeeld uw financiële huishouding. Tekort aan slaap heeft ook tot gevolg dat u gevoeliger bent voor dingen: minder gezondheid en lager welbehagen. Het leidt tot een verminderde concentratie en reactievermogen.

Ook, en daar staat u niet bij stil misschien, gaat u er meer door eten. Frustratievoer ofwel meer neiging om te snoepen. Daarom geven we u graag zeven trucs zodat u alsnog sneller en lekker op tijd in slaap kunt vallen en die door wetenschappers worden geadviseerd. Echte slaaptips waar u wat aan heeft:

1. Dwing uzelf wakker te blijven

Het lijkt tegenstrijdig maar toch is het effectief. Het is een
omgekeerde psychologie en blijkt uit een kleinschalig onderzoek van de University of Glasgow in Schotland. Twee groepen van proefpersonen moesten in bed gaan liggen. Groep één werd verzocht om wakker te blijven, groep twee om te gaan slapen. Wat bleek echter: de onderzoekers ontdekten dat de proefpersonen die hun ogen open moesten houden, sneller in slaap vielen en zich bovendien veel meer op hun gemak voelden tijdens het experiment.

2. Een koele slaapkamer

Een daling van lichaamstemperatuur stimuleert het slaaphormoon. En volgens deskundigen ligt de optimale slaaptemperatuur ergens tussen de maximaal 15 en 19 graden Celsius.

3. Koude winters? Sokken aan!

Er zijn aanwijzingen dat u uw sokken beter aan zou kunnen hebben. Nu moet ik (auteur) zeggen dat ik mijn kinderen verbied om sokken aan te houden tenzij het écht ijzig koud is…  Een onderzoek in Zwitserland (met gebruik van warme kruiken in bed) echter heeft aangetoond dat in slaap vallen met warme handen en voeten sneller gaat. Door die warme kruiken verwijderde de bloedvaten in de huid en de temperatuurdaling die het slaaphormoon melatonine stimuleert verliep hierdoor sneller. Dus…dan toch maar met iets warms aan in bed!

4. De 4,7,8-methode

Ene dokter Andrew Weil (Harvard University) heeft een ademhalingsoefening ontwikkeld die hij de ‘4,7,8-methode’ noemt. 

De oefening zou het lichaam laten weten dat het bedtijd is en u zou hierdoor binnen een minuut in slaap moeten vallen. Wat moet u doen: duw het puntje van uw tong tegen de boventanden op het punt waar het tandvlees begint. Tijdens de gehele oefening moet u uw ton daar houden. Dan gaat u 4 seconden ademen door uw neus en 7 seconden uw adem inhouden. Vervolgens sluit u af door 8 seconden door uw mond uit te ademen. Dit gaat u weer herhalen (totaal 4x).

5. De geur van lavendel

Lavendel ruikt bovenal heerlijk maar het verbetert ook nog eens uw nachtrust. Wetenschappers van de Wesleyan University in Amerika hebben in 2005 een onderzoek gedaan met proefpersonen die drie keer twee minuten lang met pauzes tussendoor van tien minuten lavendel moesten roken. Ze bleken dieper te slapen en in de ochtend veel meer energie te hebben. Dus lavendel in uw slaapkamer!

6. Dromen van een fijn stekkie

Ga niet schaapjes tellen maar droom van een mooie en rustgevende omgeving. Het zorgt ervoor dat u even minder aan uw dagelijkse problemen denkt. Uit onderzoek van de Oxford University vielen proefpersonen met slaapproblemen zeker wel 20 minuten eerder in slaap als hun gevraagd werd om zich een rustige, aangename omgeving voor te stellen. U kunt denken aan een strand of een mooie omgeving met bergen…

7. Muziekje luisteren

Ga dan niet luisteren naar harde rock of trance muziek nee….. Zet Mozart, Bach of een cd van André Rieu op. Uit onderzoek is gebleken dat klassieke muziek of andere muziek met een traag ritme tussen de 60 en 80 slagen per minuut u sneller in slaap kan doen vallen. Ook hier is onderzoek gedaan en dit zelfs onder studenten van 19 tot en met 28 jaar. Na drie kwartier luisteren naar klassieke muziek en ze waren allen in dromenland. Het meest frappante daarnaast is ook nog eens: klassieke muziek verlicht symptomen van depressie. Zo ziet u….u kunt gelijk met andere ideeën denken aan klassieke muziek.

TRUSTEN!

Past u deze slaaptips gerust toe. U bent morgen opgewekter, oplettender en bovenal die snoeppot, suikers en koekjes kunt u veel gemakkelijker laten staan. Scheelt u extra kilo’s, (bezoek aan) fitnesschool, bezoek extra aan de supermarkt om koek en ander snoepwerk te halen en dus een aardige besparing!