Sport je gezond en bespaar tegelijk!

Besparen op de sportschool

Veel mensen vinden het leuk om iets aan sport te doen. Maar een abonnement op de sportschool is niet voor iedereen haalbaar. Hier vind u leuke tips om toch met sport en conditie bezig te zijn, zonder een duur abonnement.

Fietsen, wandelen en dingen als skaten, daar hebt u geen sportschool voor nodig, maar ook zijn spieroefeningen prima thuis te doen. Gebruik voor spieroefeningen boeken, keukentrapjes, of andere dingen.

We hebben een aantal dingen voor u achter de linken gezet, zodat u die kunt bekijken, en eventueel gebruiken.

Conditie:

Neem uw keukentrapje (wel een stevig en goed trapje) en doe hier de step-beweging op. De tijd en het tempo kunt u naar behoefte uitbreiden. Net als met alle dingen, overdaad schaadt.

U kunt uw spieren heel goed trainen met boeken, die u als gewichten gebruikt. Gebruik boeken voor spieroefeningen bij biceps, triceps en schouder- en rugspieren. Ga rechtop staan, met de benen iets uit elkaar, en uw knieën en ellebogen licht gebogen. Hef de armen zijwaarts omhoog, zonder de ellebogen te scharnieren, tot de boeken op schouderhoogte zijn. Daarna langzaam laten zakken. Doe dit een paar keer, neem daarna een minuut rust. Vind u de boeken te licht, neem dan zwaardere.

Buikspieren kunt u trainen door een strandmatje ( groot badlaken kan eveneens) op de vloer te leggen en dan de volgende oefening te doen: Ga op het strandmatje op de vloer liggen, buig de knieën en zet de voeten plat op de vloer. Span de buik- en bilspieren, zodat de onderrug tegen de grond drukt. Houdt dit 10 tellen vast, adem rustig door. De schouders op de vloer houden. Sit-ups zijn ook goed te doen op een strandmatje. Let op: Bij sit-ups wel altijd de knieën gebogen houden en de onderrug op de vloer, zo voorkomt u schade aan de wervels.

Beenspieren zijn goed te trainen met behulp van een bezem. Plaats de bezemsteel dwars in de nek en houdt hem lichtjes vast. Daarna gaat u rechtop staan, met een rechte rug. Zo kunt u kniebuigingen doen om de beenspieren te trainen. Een andere oefening is: met de rug tegen de muur of een wand staan en buig de knieën in een hoek van 90 graden. Kantel het bekken zodat de onderrug gesteund wordt door de muur of wand. Dit kunt u langzaam opvoeren tot u zo 4 minuten kan blijven zitten.